ASSEN - Greaham Hofmans heeft zondag in Assen een droomdebuut beleefd in de Radical SR3. Tijdens de vierde ronde van de Supercar Challenge won de zestienjarige coureur uit Spaarndam beide races in zijn klasse en eindigde bovendien tweemaal als tweede in het algemeen klassement. Het was zijn eerste kennismaking met de krachtige SR3; normaal gesproken komt hij uit in de SR1-klasse.
Dat hij beide races zou winnen, ja, dat had hem wel een beetje verbaasd, bekende een dolblije Greaham. “Ik wou sowieso op het podium staan in het algemeen klassement. En ik wilde natuurlijk winnen in mijn klasse. Maar dat ook zo mooi is gelukt en op zo’n mooie manier, dat had ik niet echt verwacht”, zei een dolgelukkige Greaham. “Zeker hier, met al die mensen die hier zijn. Het was gewoon een fantastisch weekend.”
Het debuut in de SR3 kwam doordat zijn normale SR1-Radical niet mocht deelnemen aan de jaarlijkse Racing Day in Assen. “Tijdens de Jack’s Casino Racing Day vonden ze dat te gevaarlijk in een groot deelnemersveld. En dus mocht ik van Radical Nederland in de SR3 stappen.” En die auto is veel sneller nog dan een SR1. “Eigenlijk wil ik nu niet anders meer”, verklaarde de jonge coureur met een lach zijn overstap.
De verschillen tussen beide klassen zijn aanzienlijk. “De SR1 is de lagere klasse. En dan boven de Radical SR1 staat de SR3 waarin ik nu heb gereden. Dan is echt alles anders. Je rijdt met slicks en je hebt veel meer vermogen”, legde Greaham uit.
Het weekeinde begon voor hem helaas met wat technische problemen. “Tijdens de eerste vrije training kon ik niet opschakelen door een probleem met het schakelmechaniek. En in de tweede vrije training kon ik moeilijk terugschakelen. Er was iets met de autoblip”, beschreef hij.
Ook in de kwalificatie speelden de problemen nog op. Desondanks denderde hij razendknap naar de tweede plaats in zijn klasse. Zijn voorbereiding was dan ook grondig geweest. “Ik heb veel getraind in de sim. En de baan ligt me. Ik Assen toch wel wat mooier dan Zandvoort. Je kunt zoveel sneller door alle bochten heen. Ramshoek kun je bijvoorbeeld op volle snelheid aan met deze auto.”
In de races toonde Greaham direct zijn rijderskwaliteiten. Door tactisch rijden en gebruik te maken van zijn ervaring wist hij beide keren de overwinning in zijn klasse te behalen. Als debutant in de SR1 dus! “Ik weet dat ik best veel racervaring heb en dat ik constante rondes kan rijden”, verklaarde hij zijn succesvolle aanpak.
De jonge coureur komt uit de kartsport, deed daar veel ervaring op in het elektrisch karten en reed zelfs in de DTM in de Mini Cooper NXT Gen Cup voor elektrische auto’s. “Ik werd gevraagd vanuit Zweden, door Fredrik Lestrup. Want daarvoor had ik 25 kilowatt gereden in het karten”, vertelde hij over zijn DTM-avontuur op de GP-Strecke van de Nürburgring.
Zijn deelname was er trouwens bepaald opgevallen. Hij was er als veertienjarige namelijk de jongste wedstrijdrijder ooit! Greaham was een paar dagen jonger dan Bruce McLaren, de voormalig Formule 1-coureur en oprichter van het fameuze McLaren Formule 1-team dat dit seizoen zo dominant is. “Dat was wel bijzonder. Heel mooi.”
Hoewel Greaham in Assen dus echt genoten had van zijn topdebuut in de SR3, rijdt hij de resterende twee rondes van de Supercar Challenge gewoon in de SR1. Logisch: “Ik wil de SR1 Cup afmaken, want daar kan ik kampioen worden.”
Daarnaast wil hij veel trainen in de SR3 om zijn nieuwe auto voor volgend seizoen nog beter onder de knie te krijgen. Zijn eerste race in die potente bolide had alvast niet beter gekund. “Ik heb er echt heel erg van genoten!”
Greaham bedankt Radical Nederland, Jesse Blom, Bastiaan van Loenen en zijn ouders.
Greaham Hofmans wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Radical Nederland.